Naar China

17 september 2017 - Datong, China

Onze laatste nacht in de trein is niet de saaiste. We hebben 2 bedden, 1 boven en 1 onder, in een 4 persoons coupé dus maar afwachten wie erbij komt. We hadden al gezien dat het bovenste bed geen valbescherming had en hadden besloten dan maar met z'n tweeën op onderste bed zittend te slapen. Even later hebben we er een Chinees echtpaar bij. Spreken echt geen woord over de grens maar willen wel direct met ons op de foto. Na een hele hoop handen en voetentaal begrijpen zij dat wij niet op het bovenste bed durven waarop zij spontaan aanbieden wel op de beide bovenste bedden te willen slapen, erg lief.

De volgende dag blijkt onze coupégenoot over te lopen van enthousiasme maar ja we verstaan er geen biet van. Toen hij in de loop van de middag kwam aanzetten met een behoorlijk sterke Chinese borrel en wij er toen een Aquavit tegenaan gooiden hadden we bijna een roerend afscheid.

Ondertussen waren we rond 9 uur bij de Chinese grens met weer al het paspoortgedoe en niet te vergeten het wisselen van de wielen. Het spoor in Rusland is een kleine 10 cm breder dan in China. Kost al met al dus 6 uur!

Om 2 uur rijden verder China in tot Jining en stappen daar over op de trein naar Datong, waar we om 22 uur aankomen. Zo kan het wel weer voor vandaag.

1. Anne en vrouwkje:
    16 september 2017
    Dit binn' ûs grinzen:paad en hagen,
    De sleat ,de beamwâl en de reed.
    As wy jûns yn `t tsjuster eagje,
    De fiere ljochten fel en wreed.
    Us wrâld is lyts,ja hast noch lytser
    As 't hiem dat swettet oan de wrâld.
    Soms sjogge wy in stille fytser
    Dy't earne by de buorlju hâldt.
    ...
    Durk van der Ploeg.
  2. Wiebe:
    17 september 2017
    De spoorwegen zijn in China een stuk beter georganiseerd en gekleed dan bij ons!