De Verboden Stad

20 september 2017 - Beijing, China

Wat erg opvalt hier in Beijing is het westerse uiterlijk van de stad. Als je naar de auto's kijkt, dan is een Range Rover eerder standaard dan uitzondering. Wat hier nog aan "normale" auto's rijdt zijn de taxi's. Die zijn meestal van het type Opel Astra of Ford Focus maar dan op z'n Chinees. Het andere verkeer bestaat voor 100% uit veel luxere karretjes, allemaal uit Japan of Europa

Eén uitzondering: de echte gewone man rijdt in een driewielertje(tuktuk) of op een scooter maar wel elektrisch!

Hoe komt dit? Welnu, de Chinese  economie groeit als een speer. De middenklasse verdient veel geld en koopt dus dikke dure auto's. Dan is het geld nog niet op en op de bank zetten is voor de Chinees geen optie. Wat te doen: hetzelfde wat wij in het westen deden, nl vastgoed kopen. Projectontwikkelaars blij en de banken doen ook mee. Wat is het resultaat?  Enorme aantallen helemaal leegstaande flats waar geen mens in wil of kan. We zien ze her en der in de stad bij bosjes staan. Het wachten is op het ploffen van deze zeepbel.

Oh ja, we zijn vandaag ook nog naar de Verboden Stad, het Zomerpaleis en de Tempel van de Hemel geweest, ook mooi.

We hebben de dag, van 7.15 uur tot 17.00 uur, wel weer meegenomen.

1. Julia en jaap:
    20 september 2017
    Alwèr in moai ferhaal!It sjit op,al sawat wèr op hûs oan,groetnis!
  2. Riekele en Rensje:
    20 september 2017
    Inderdaad, wat een belevenissen en wat een indrukken doen jullie allemaal op!
    Geweldig, maar wel vermoeiend denken wij.
    Hier schijnt de zon ook weer, maar het weer is hier slecht geweest, veel harde wind en regen.
    Tot vrijdag.