Moskou, dag 1

3 september 2017 - Moskou, Rusland

Om 9 uur stond onze gids, Raisa, op ons te wachten om Moskou te verkennen. Nou ja Raisa, "zij" blijkt Nicolay te heten, dus geen Russische schone. Niettemin, Nicolay is een spraakwaterval die ontzettend veel weet van Moskou en haar geschiedenis. Hij heeft ons 7 uur lang door Moskou gesleept.

Eerst met de metro naar het Rode plein, daarna naar parken en kathedralen en ten slotte naar een aantal van de mooiste metrostations.

Het Rode plein blijkt een tegenvaller. Het staat helemaal vol met tribunes en andere attracties t.b.v. festiviteiten de afgelopen week. Volgens Nicolay is morgen alles weg, dan nog maar eens kijken.

Vervolgens door het Alexanderpark met zoals overal in Moskou veel gedenktekens. Het park werd in 1821 geopend om de overwinning op Napoleon in 1812 te vieren. Ook is er een graftombe voor de onbekende soldaat. Dan naar de enorme Christus Verlosserskathedraal. De oude werd op bevel van Lenin gesloopt, de nieuwe op initiatief van Jeltsin gebouwd en in 2000 opgeleverd. Het is de hoogste kathedraal van de wereld.

Na nog een vijftal van de mooiste metrostations te hebben bekeken, zijn we om 16.00 uur weer terug in het hotel. Het was een fantastische dag maar bekaf!!

1. Anne en vrouwkje:
    3 september 2017
    It waar is hast te moai om ûnder de grûn.
    Wat dat oangiet is it hjir krekt lyk.
  2. Astrid:
    4 september 2017
    Een mooie impressie. Veel plezier samen in Russia "from Holland with love" (of was het andersom )
  3. Henk en Iepie:
    4 september 2017
    Hallo Jan en Catrien, een leuk 1e echt reisverslag. Vakantiehouden zoals jullie gepland hebben is dus inspannend. Ik ben zelf met onze zoon Johan in Moskou op bezoek geweest bij Jan Bies (zoon van Ebgert Bies) en zijn vrouw Natasja een jaar of 10 geleden. Hij heeft ons ook deel van wat jullie gezien hebben, laten zien. Inderdaad schitterend om op het Rode Plein te staan. Probeer even op de foto te gaan met Stalin of Lenin, ze lopen daar rond. Kost omgerekend een Euro, maar nu deze historische maar niet altijd zo sympathieke figuren van hun voetstuk zijn gevallen, moeten ze op andere wijze aan de kost komen,
    We zullen Lutske op de hoogte stellen.