De trein, zaterdag

9 september 2017 - Irkoetsk, Rusland

Rond middernacht Krasnojarsk bereikt, 4098 km van Moskou. Niet veel van gezien. Het landschap veranderd nu naar meer vergezichten.  Daardoor zien we ook de meest troosteloze aanblik van veel door de tand des tijds aangevreten gebouwen en een werkelijk eindeloze rij van houten huisjes met vrijwel allemaal blikken golfplaten en soms blikken reclameborden op het dak. Veel mijnbouwindustrie, die zo'n 50 jaar geleden gestopt is, heeft de boel aan de natuur overgelaten.

Om 20.30 uur arriveren we in Irkoetsk, 5185 km van Moskou, waar Aleksander klaarstaat om ons naar Listvjanka, 70 km verderop, aan het Baikalmeer te rijden. Dat gaat niet helemaal lekker. Ten eerste spreekt hij vrijwel geen Engels. Ten tweede wil hij blijkbaar bewijzen hard te kunnen rijden. Ten derde raakt hij net buiten Irkoetsk de weg kwijt. Dan rijdend in het stikdonker gaat hij zijn maar half werkend gps apparaat raadplegen en de snelheid opvoeren. Onze opmerking in alle ons bekende talen dat wij alle tijd van de wereld hebben, werkt een beetje. De dodenrit uit de buurt van Omsk spookt ons door het hoofd.

Afijn, ook in Listvjanka komen we ongeschonden aan.

1. Astrid:
    9 september 2017
    Klinkt niet fijn zo'n rit 🙁🙁🙁
  2. Wiebe:
    10 september 2017
    Catrien blijft er in ieder geval rustig onder gezien de foto en delegeert het bed
    opmaken aan haar koelie ( loonslaaf ).
    Nog steeds geen reisgenoten ?
  3. Anne en vrouwkje:
    11 september 2017
    Sjoerd Spanninga: De Mynwurker
    Oan de lift fan stjerrestrielen
    Daelt in mynlamp,moanneljacht,
    Stil mei hammers en houwielen
    Nei de gongen fan de nacht.
    Printe yn de smelle pipen
    Fan in stienkoaldonker wâld,
    Docht de oertiid him wer iepen
    En it hjoed wurdt ieuwen âld.
  4. Julia en jaap:
    11 september 2017
    Bysûndere ferhalen en moaie gedichten fia Anne &Vrouwkje,bliuw genietsjen!