Mongolië

12 september 2017 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vanmorgen(dinsdag) om 13.00 uur arriveren we in Naushki, de Russische grensplaats met Mongolië. 5902 km van Moskou. Om 17.00 uur rijden we Rusland uit en Mongolië binnen. Dus 4 uur lang paspoortcontrole, bagagecheck, drugshond en noem maar op. Dan moeten we eruit en wordt de trein gefileerd, locomotief en een aantal wagons weg. Blijven uiteindelijk 3 wagonnetjes met een dubbele lock over, de bedoeling blijkt later.

Om 18.00 uur zijn we in Sükhbaatar het Mongoolse grensstation. Leuke dame die de paspoortcontrole als volgt uitvoert: we moeten recht voor haar gaan staan, zij houdt het paspoort tussen ons in en kijkt of de pasfoto klopt met de werkelijkheid. Ik keek haar recht in haar mooie ogen. Het duurde lang bij mij!

Om ongeveer 20.15 uur mochten we de trein uit voor anderhalf uur. In een barretje een pilsje gedronken, waarna Catrien de kriebels kreeg en graag terugwilde naar het station. Daar bleek onze trein foetsie. Op zijn plek stond nu een enorme lange andere trein. Nu raak ik niet zo gauw in paniek en de meeste van onze medereizigers waren er ook dus gedeelde smart geeft een band. Tegen 21.00 uur kwamen onze 3 wagons aangetuft en werden achter de andere lange trein gekoppeld. Ervoor zaten natuurlijk de eerder genoemde 2 locks!

Nu op weg naar de hoofdstad.

PS: nog enkele regels toegeschreven aan Dzjengis Khan.

"Ik draag dezelfde kleding en eet hetzelfde voedsel als koeienherders en paardenherders. Wij brengen dezelfde offers en wij delen onze rijkdom?? Ik kijk naar de natie als een pasgeboren kind en geef om mijn militairen alsof ze mijn broeders zijn."

1. Astrid:
    14 september 2017
    Spannend! Benieuwd naar de foto's van vooral de mensen en hun kleding, xxx
  2. Riekele en Rensje:
    14 september 2017
    Jullie zullen wel raar gekeken hebben, dat de trein er niet meer stond, maar gelukkig zoals je zei, waren er meer dezelfde passagiers die met jullie trein moesten.
    Op de foto een uitgestorven station, meer honden nog dan mensen lijkt het.
    Verder gaat alles een beetje volgens schema?
    Groetjes en nog veel vakantieplezier!
  3. Anne en vrouwkje:
    15 september 2017
    Sieten der ek minsken yn,yn die lange trein? En wer kaamen dy wei?
    Sa te sjen hawwe jim der sierlik waar by.
  4. Jan en Cat:
    15 september 2017
    Jawis, d'r sieten minsken yn de trein, meast Mongoalen mar yn ús wagon hiel wat "Hollanners" op'e itselde tripke as wy. Ek hiel wat "backpackers". En, ja, it giet allegearre moai folgens skema.
  5. Anneke en Gjerrit:
    15 september 2017
    6000 km van Moskou, wat een afstand.
    Fijn Jan dat jouw prachtige ogen zijn opgevallen. Mochten jullie daarom je drugs houden?
    Dzjengis Kahn heeft een groot rijk gesticht met zijn militairen, maar ook veel mensen laten vermoorden volgens mij.