Datong

16 september 2017 - Datong, China

Vanmorgen 8.30 uur de bus in met een ploeg Nederlanders, die al de hele reis in groepsverband onze reis kruist, naar de Yungang Grotten en de hangende houten tempels in de buurt van Datong. We werden begeleid door de Chinese gids Michelle die erover vertelde. De grotten bevatten 51000 Boeddhabeelden, de grootste 16 m en de kleinste 2 cm. Na de beelden bij de Mongolen zat ik niet op nog 51000 vrome jongens te wachten. Maar het weer was schitterend dus  toe maar. Dan naar de houten tempels, heel hoog hangend aan de  rotswand. Dit was imponerend, vooral de klim ernaar toe met in de tempels erg enge(in dubbele zin) trappen en gangetjes, niet voor mensen met hoogtevrees.

Nog even vertellen over het verkeer hier. Buiten de stad liggen veel kolenmijnen. Sommige tegen de stad aangelegen, met een eigen buitenwijk van 50.000 bewoners, allemaal direct of indirect werkzaam in de mijn. Datong heeft totaal trouwens 3 miljoen inwoners.

Maar nu het verkeer. We moesten de bergen in en er is daar veel kolen transport, dikke trage vrachtwagens dus. Onze buschauffeur haalt dan als volgt in: altijd dus. Als het kan of niet maakt hem niet uit. We staan dus regelmatig stil op de linkerhelft want er kwam toch een auto uit de bocht, soms zelfs een Tuktuk. Ach en dan schuift de rechterweg helft door en is er ruimte voor één van de twee enz. enz. enz!!!!!!!!

We waren erg blij weer veilig "thuis" te zijn.

Onze Michelle vertelde trouwens ook erg boeiend over haar en het leven in China. Over de 1 kind politiek, het schoolsysteem en het Chinese communisme. Al met al weer geen luie dag.

Morgen naar Peking/Beijing.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Astrid:
    18 september 2017
    Zou voor mij n rit met samengeknepen billen zijn....(dat soort wegen 😑😐